Oktober 2024

Nieuwsbrief HSV de Hering - oktober 2024

Beste leden,

We hebben enkele belangrijke updates en aankondigingen voor jullie. Lees verder om op de hoogte te blijven van wat er speelt binnen de vereniging.

Mededeling over voorlopige schorsing bestuurslid
Om misverstanden en roddels te voorkomen, willen we graag de situatie rondom de tijdelijke schorsing van een bestuurslid toelichten. Deze schorsing is ingesteld vanwege verschillende meningsverschillen en beschuldigingen die zijn geuit over het functioneren.
In het belang van de vereniging, inclusief het geschorste lid, heeft de meerderheid van het bestuur besloten tot een voorlopige schorsing om de situatie grondig te onderzoeken.

Meevistoestemming en Dagvergunningen

Er is wat verwarring ontstaan over de meevistoestemmingen. Graag verduidelijken we dat een meevistoestemming niet geldig is voor het vissen op onze vijver. Indien je een gast mee wilt nemen naar de vijver, dient deze persoon een dagvergunning aan te schaffen.
De meevistoestemming geldt voor open water, bijvoorbeeld als je iemand zonder vispas wilt meenemen naar wateren zoals de Maas.

Voor vragen over de aanschaf van dagvergunningen of het gebruik van de meevistoestemming kun je altijd contact opnemen met info@hsvdehering.nl.

Petitie Visuitzet & Hek Reparatie

Recent hebben we een petitie ontvangen van een aantal leden met drie belangrijke vragen. We geven graag een update hierover:

Hek reparatie: We begrijpen de zorgen van leden over de toestand van het hek. We kunnen jullie met plezier vertellen dat de reparatie van het hek is gepland voor 19 oktober.
Visuitzet: Dit jaar zal er geen visuitzet plaatsvinden. We volgen het plan dat tijdens de laatste ledenvergadering is voorgesteld en goedgekeurd.

Compensatie visverlies wedstrijdvijver: We zijn op de hoogte van het verlies van vissen die naar de voorste vijver zijn overgezwommen. Om dit op te lossen, zullen we extra inventarisatiedagen organiseren (zie hieronder), waarbij we de vissen weer op de juiste vijver plaatsen en hopelijk voor het volgende wedstrijdseizoen weer grotendeels op plek z’n hebben.

In 2023, na de problemen met zuurstofgebrek, hebben wij een expert een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren op onze vijvers. Op basis van dit onderzoek is een gedetailleerd plan opgesteld en zijn afspraken gemaakt met de gemeente. De pompen spelen hierbij een cruciale rol, maar ook de hoeveelheid biomassa die de vijver aankan is van groot belang. Uit het onderzoek bleek dat we de capaciteit van de vijver ruimschoots hebben overschreden. Dit betreft niet alleen de visstand, maar ook de toestand van de bodem, planten en andere organismen in de vijver.

Om die reden is vorig jaar besloten voorlopig geen nieuwe vis uit te zetten. Door de aanleg van pompen, het creëren van een paaiplaats, bijvoeren in het seizoen en andere aanpassingen aan de vijver, kunnen we nu geleidelijk onze eigen pootvis kweken en tegelijkertijd zuurstofproblemen voorkomen en alles gezond houden, ondanks dat we de draagkracht van de vijver overschrijden. Tot nu toe verloopt dit proces succesvol.

Een onverwachte tegenvaller was echter het beschadigde hek, waardoor vissen tussen de vijvers kunnen rondzwemmen. Dit zorgde ervoor dat de vangsten tijdens wedstrijden dit seizoen lager leken (volgens de cijfers echter ongeveer gelijk ondanks het kapotte hek).

Werkzaamheden aan de Vijver

We hebben een aantal werkzaamheden ingepland voor onze vijvers:

Hek reparatie: Gepland voor 19 oktober, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Net plaatsen bij de kleine vijver: Dit staat gepland voor 26 oktober.

Wij vragen jullie begrip voor de overlast die de werkzaamheden mogelijk veroorzaken, maar de vijver blijft tijdens deze periode wel open om te vissen.

Inventarisatiedagen

Na de hek reparatie zullen we extra inventarisatiedagen organiseren. Op deze dagen zullen we de vissen terugzetten op de juiste vijver. Zodra de plannen en data definitief zijn, zullen we jullie hierover informeren en uitnodigen.

Inloopdagen

Heb je vragen over de werkzaamheden, het vijverplan, expert rapport of andere zaken? Kom dan langs op één van onze inloopdagen! Deze vinden plaats op:

3 november
8 december
5 januari

2 februari

Op deze dagen kun je tussen 10:00 en 12:00 uur terecht in het verenigingslokaal voor vragen, uitleg en een praatje met andere leden.

We hopen jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht je nog vragen hebben, voel je vrij om contact met ons op te nemen of langs te komen tijdens de inloopdagen.

Namens het bestuur.

Met vriendelijke groet,